5 IDEA BIJAK JADIKAN BILIK MANDI NYAMAN DAN BERFUNGSI

instalife

June 13, 2018

5 IDEA BIJAK JADIKAN BILIK MANDI NYAMAN DAN BERFUNGSI




Bilik mandi adalah salah satu tempat untuk bersendiri. Mungkin anda berfikir bahawa bilik mandi hanyalah tempat untuk bermandi, namun begitu, reka bentuk bilik mandi anda juga boleh memberi gambaran rumah anda seterusnya personaliti anda. 

Selain membuat bilik mandi anda lebih menenangkan, bilik mandi yang lebih menarik dan berfungsi akan mengubah suasana bilik mandi anda. 

Berikut adalah 5 tips berguna untuk membuat bilik mandi anda praktikal dan bergaya. 


1) Ruang Menyimpan DIY

Sumber: Pinterest


Menambah ruang penyimpanan akan membantu menyusun dan mengatur bilik mandi anda. Anda boleh meletakkan tuala anda di rak dan bakul dinding "terapung" untuk menjimatkan ruang di kabinet anda. 

Sumber: Flickr


Pagar dengan cangkuk juga adalah cara terbaik untuk mengatur setiap sudut dan celah sambil menjadikannya mudah diakses pada masa yang sama. 

Tidak sepatutnya ingat di mana anda meletakkan cincin rambut anda? Satu cara yang mudah tetapi berkesan adalah dengan menggunakan jalur magnetik dan melampirkannya ke dinding. Contoh seperti gambar di bawah. 


Sumber: suffingbird.ru


2) Tikar Mandi


Sumber: hiltontohome.com 


Kadang-kadang, sentuhan ringkas mudah memberi kesan yang terbesar. Salah satu contoh adalah dengan menambah tikar bilik mandi supaya anda mempunyai sesuatu yang selesa untuk melangkah sebaik sahaja anda keluar dari bilik mandi. Jika boleh, dapatkan tikar yang mempunyai kualiti penyerapan air yang lebih baik. 


3) Pemilihan Warna 


Sumber: Recommend.my


Pemilihan warna yang sesuai untuk bilik mandi anda amat penting. Warna neutral seperti putih akan menjadikan bilik mandi lebih menyenangkan, manakala warna terang seperti merah, kuning, dan juga warna "berpasir" akan menjadikan bilik mandi lebih menonjol. 


4) Pencahayaan


Sumber: Recommend.my 


Pencahayaan amat penting untuk kediaman anda. Bilik mandi yang nampak suram, sejuk dan gelap juga boleh berubah dengan pencahayaan. Lampu pendakap memberikan suasana kehangatan semasa lampu utama bilik mandi dimatikan. Begitu juga dengan lilin-lilin beraroma dan lampu yang boleh diubah kadar pencahayaannya. 

Jendela langit atau tingkap yang besar membenarkan cahaya semulajadi masuk ke dalam bilik mandi. Apa yang lebih menarik adalah ia juga mengubah suasana bilik mandi anda dari masa ke masa sepanjang hari. 


5) Jubin


Sumber: lentinemarine.com


Jubin boleh dipasang di lantai dan juga di dinding. Semasa anda memilih jubin, fikir tentang jangka masa panjang ia akan digunakan. Jubin bersaiz kecil lebih mencengkam tetapi agak sukar juga untuk dibersihkan. Marmar pula nampak cantik dan berkilat tetapi permukaannya agak licin. Jadi, jika tidak berhati-hati, mungkin ada yang terjatuh nanti. Oleh itu, cari jubin yang tidak licin iaitu yang bertekstur atau matt. 

Inginkan idea untuk menjadikan bilik mandi lebih nyaman dan berfungsi?

Jika anda mahu lebih banyak idea dari firma-firma tempatan, jom lawati Recommend.my. Ada beribu gambar menarik untuk inspirasi anda di sana. Anda juga boleh mendapatkan nasihat daripada pereka-pereka hiasan dalaman yang bereputasi. Recommend.my akan melindungi projek anda menerusi insurans kerosakan serta perlindungan wang kembali. 



13 comments:

  1. bila bilik mandi cantik mesti nak mandi lama lama eh

    ReplyDelete
  2. cantiknyaaa. mcm toilet hotel. rase selesa giler !

    ReplyDelete
  3. cantik klo dpt buat bilik air gitu kan..
    ala-ala hotel gitu..adessss

    ReplyDelete
  4. Bilik mandi lah yang menunjukkan personaliti diri kita... Memang kena jaga bersih bilik mandi kita..

    ReplyDelete
  5. Cantik cantiknya bilik air. Kebersihan dan keselesaan bilik air penting

    ReplyDelete
  6. Bilik air mencerminkan siapa kita yang sebenar.

    ReplyDelete
  7. Memang idea yang ohsem dan cantik..

    ReplyDelete
  8. kalau bilik air bersih n cantik mcm ni x kisah la nak menyanyi di dalamnya. hehehehe

    ReplyDelete
  9. waa.. bagus2 tips nih.. hee~ nanti boleh kakak praktikkan.. thanx siqah !!

    ReplyDelete
  10. bestnyaaaa kalau dapat toilet cemni.. lawa bebenor boleh rasa nak golek2 hehe..

    ReplyDelete
  11. adoiii cantiknyaaa boleh la nak cari inspirasi hehe

    Live Your Life to the Fullest!

    ReplyDelete

Dear all ~ Thank you for reading. Feel free to leave your comments here. Happy to hear your thoughts 。^‿^。

instalife