THANK YOU AND BE TRUE TO YOURSELF

instalife

April 07, 2017

THANK YOU AND BE TRUE TO YOURSELF



First of all, terima kasih semua kerana menegur tentang kesalahan aku dalam post sebelum ini. Hihi. Happy aku bila ada yang menegur. Inilah dinamakan saling membantu sesama rakan blogger 😊

Thank you =) 

Sebenarnya post ini untuk menjawab soalan The Sunshine Blogger Award daripada Hanis. Sekian lama aku peram dalam draft. Orang kata biar lambat asalkan buat kan? Hihi. Terima kasih Hanis untuk award ini 😊

Okay. Soalan bermula sekarang ^_^


1. What is the first impression you always get?

Hmm. Sombong? Haha. Aku pun tak tahu. Cuma kawan aku pernah cakap yang ada orang kata aku sombong. Mungkin sebab aku susah nak senyum dan menegur orang. Aku malu beb!

Nak biarkan aku mulakan perbualan dahulu dengan strangers, agaknya macam tunggu bulan jatuh ke riba. Haha. Kalau keadaan memaksa, itu lain ceritanya.

Berlainan pula cerita di media sosial, aku pula yang suka bertanya dan menegur. Hihi.


2. Is it true? And do you like that  impression?

Not true! Aku tak sombong pun sebenarnya cuma aku malu nak menegur. Semestinya aku tak suka tapi anggapan orang itu kerana sikap diri sendiri juga. Jadi perlu ubah sikap agar first impression itu berubah kepada yang lebih baik.

Tipulah quote ni. Kan?

3. How do you react to someone who keeps on talking to you about topics you are not interested in?

Do you know the story of Puteri Gunung Ledang? Bagaimana cara halus Puteri Gunung Ledang menolak pinangan Sultan Melaka. Nak tujuh dulang segala benda sehingga terpaksa korbankan Putera Mahkota yang masih kecil. 

Aku harap aku boleh jadi macam PGL dengan menggunakan cara halus dan buat orang tak terasa kalau aku tak berminat akan sesuatu topik. Biasanya, aku akan terus mendengar dan buat-buat sibuk. Dan pada ketika itu, I wish someone call my name 🙊


4. Do you mind to buy albums (physically / digitally? of songs you love to listen or just download them online?

Dulu masa zaman belajar, aku lebih suka download saja. But now, I prefer to buy albums / songs digitally. Salahkan iPhone! Aku pernah beli lagu tanpa sedar di iTunes sampai bila datang jumlah bil RM100++. Haha. Banyak OST Korean Drama je.  

Setakat ini, album lengkap yang aku beli hanya album Big Bang - MADE 😂 Hi T.O.P! 


5. What kind of items you don't mind buying the expensive one?

Tudung. I guess you already know kan? Aku agak pantang melihat design shawl yang cantik. Gatal je tangan nak beli 😄

Buku. Aku tak kisah berhabis duit untuk buku. Kalau aku suka satu buku, aku beli je. And mostly, hanya kerana terpikat dengan review di Goodreads. Buku paling mahal aku beli setakat ini adalah novel bertajuk Everyone We've Been by Sarah Everett (RM88.90) dan aku masih tak baca lagi novel ni 🙈

iPhone. Sekarang aku guna iPhone 6+ dan masih elok lagi. Tapi serius aku nak sangat iPhone Special Edition in RED. Blink-blink mata melihatnya tau. 


6. Do you jot down notes during lectures / talks or simply listen and remember?

Jot down a little. But mostly I simply listen and remember. Tapi dengan syarat, aku mesti studi tajuk tu dalam masa terdekat. 


7. Mountains vs beaches? And why?

Both cantik cuma aku lebih suka pantai. Kalau ada pantai, mesti ada laut! Yeayy! Aku suka sangat pantai dan laut. Sangat!! Excited setiap kali pergi. Bawalah aku ke mana saja pantai. Aku pasti teruja. Orang ramai kata pantai di Port Dickson tak cantik, tapi cukup cantik dah bagi aku. Hihi. 

Pulau Perhentian. 
Tahun ni pun panggilan pulau juga. Tak sabar! :D 

8. Do you separate your trash into categories?

Aku hanya asingkan tin saja memandangkan aku suka minum air dalam tin. Kopi Tarik Wonda 😋


9. Do you put your phone on flight mode when charging?

NEVER. Haha. 


10. Would you mind to share the latest picture in your phone gallery (if appropriate)?

Malunya nak tunjuk prestasi diri yang masih ditakuk lama 😑

Gambar ini diambil pada 5 April 2017 selepas my Wednesday night run. Aku suka ambil gambar dan letak summary daripada Nike Run App setiap kali habis larian. Konon dijadikan sebagai motivasi untuk larian seterusnya tapi akhirnya, tak jadi apa. Kalau dah nama MALAS dan TIADA MOOD. Haha.  


11. Do you think time-travel is good (if it will be possible in the future)?

Sekarang dah banyak kali pula aku dengar perkataan time-travel. Hii. Aku baru habis baca novel A Thousand Pieces of You yang menceritakan mengenai travel through dimension dan tengok hanya dua episod of Tomorrow With You (Korean Drama). Konsep drama ini adalah time-travel.

Mengingatkan aku pada satu lagu lama...

"Andai dapat ku undurkan putaran dunia
Ingin ku ubah semula kata-kata dan tingkah lakuku
Yang salah agar kita dapat seiring di mercu asmara".

Kalau diberi peluang, semestinya kita mahu kembali ke masa dulu, betulkan kesilapan agar outcome yang kita dapat berbeza pada masa kini. 

Kalau diberi peluang juga, semestinya kita hendak ke masa akan datang, agar kita tahu apa yang bakal terjadi pada setiap keputusan yang kita buat sekarang. Susah kan nak buat keputusan tepat T_T

Tapi itu semua tidak berlaku. Dan kita bagaikan tidak percaya pada takdir Allah pula. Aku memilih untuk tidak menyukai konsep time-travel dalam kehidupan. Just go with the flow 😊




Done. Hit Publish Button ^_^

Salam Jumaat and Have A Good Day.


36 comments:

  1. pantai di port dickson cantik..yg x cantik cuma attitude pengunjung..hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha. Betul jugak tu Sal :D Buat tak nampak je part yang tu. Hihi

      Delete
  2. jawapan no 1 tu kite same.. hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihi. Kan.. SOmbong adalah benda paling senang orang nak cakap :D

      Delete
  3. Hehehe no.1 tu cam sama jerk kite... Bila di alam maya kemaheenn.. kat luar segan silu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha. Kan LEa... Bila alam maya tak segan sebab tak bertentang mata agaknya. Hihi

      Delete
  4. Saya pulak rasa macam dah selalu senyum dekat orang tapi masa sekolah dulu junior takut dekat saya sebab depa ingatkan saya ni garang.

    Eh, sebenarnya memang garang pun tapi tak sangka pulak first impression pun orang dah tau yang saya ni garang. Harhar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha. Dari raut muka kot Fatihah :D Nak belajar dari Fatihah lah, start senyum kat orang. Senyum paling mudah untuk diberi kan :)

      Delete
  5. nampak sombong? tu pun antara 1st impression org terhadap aida.
    i like jawapan no 3 ~ PGL. yes exactly. reject dgn cara halus.
    beach? gimme 5 siqah :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau lah boleh menolak cara baik macam PGL :D
      Yeay!! Give me five on no 1 and beach! :D

      Delete
  6. "Tengok muka sombong..".."suka menjeling"..ini yang selalu kak PC dapat..huhuhu...bila dah kenal..ini pulak.. "kelakarnya".."kan bagus berkenalan dari dulu"...alahai...kak PC pun jenis susah nak mulakan sembang lagi2 1st time jumpa dan tidak mengenali..kelemahan diri sangat tau..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lorr suka menjeling jugak ke kak PC? Takpelah kak. Yang penting selepas perkenalan itu. Hihi. Bertuah Siqah kenal akak kat blogging ni haa :D

      Kan.. Kalau alam maya senang sangat. Kalau berdepan sure susah.. Maybe selalu fikir yang nanti orang tu fikir lain or tak nak layan.. Terus diam jalan terbaik :D

      Delete
  7. Hehe suka baca jawapan akak 😘😘 kannnnnn elsa pun geram je tengok iphone warna merah tu haaa jangan sampai elsa serang apple suruh bagi free hahahaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you Elsa :)
      Hahaha.. Kalau Elsa nak serang, count me in. Hahahaha :D

      Delete
  8. 1. Rasanya ramai jugak orang dapat first impression yg sama. Hehe I love the first impression that I received since past few years lately. The smile. HAHAHA, blushing. Baca jawapan first ni buat lagi tak sabar nak jumpa Siqah in real life. Same here actually in real life pemalu jugak sebenarnya. I trained myself to think before I speak so bila depan2 tu hmmmm senyap jugak. Hehe

    2. "I wish someone call my name" hahaha comel! Kalau ada phone, boleh buat2 main phone.

    3. iphone 7+ kamera diaaa wow wow wow! rasa macam DSLR! Suka jugak SE, sebab dia kecil2 comel je yang grip.

    4. Tahun ni panggilan pulau ke maneeee?

    5. Yepp, agree with just go with the flow. Tapi at the same time, I believe we need to put our best efforts and redha if things happen not the way we want. Susah kan? tapi kena cuba jugak lah nampaknya T_T

    hanisamanina.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1. Malunya nak jumpa awak Hanis tapi kita kena jumpa jugak. Hihi. Kannnn real life berbeza sebenarnya daripada alam maya..

      2. Haha. Idea okay gak tu. Boleh guna pasni buat2 main phone :D

      3. Kannnn!!!!!! iPhone 7+ just WOW!

      4. Hihi. I already tell you just now :D

      5. Susah Hanis T_T Dan yes, yang susah itulah yang kita kena cuba. Terima semuanya dengan redha selepas usaha terbaik.

      Delete
  9. yeay!!! dah jawab soalan nie.

    Jom kita beli iphone red or 7 sesama hahaha =p

    ReplyDelete
  10. Sama sukakan pantai/laut jugak!! 😊

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeayyy! 😊 tenang je kan rasanya bila duduk di tepi pantai dengan bunyi ombak dan angin pantai 😍

      Delete
  11. Iphone red tuuuu. Serius mengancam dan menggodaaaaaa. Hehe

    ReplyDelete
  12. Tergigit lidah PGL bla nama dia disebut2 dlm blog ni ;)

    Btw sy suka jg pantai n laut ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihihi 😬

      Sep sikit. Jom pergi pantai sesama :)

      Delete
  13. sama la..sy pun suka pantai dan laut hehehe
    biar x cantik dimata orang dimata sy semua pantai cantik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan cik itah. Semua pantai cantik juga bagi siqah. Asalkan tak kotor sudahlah. Hii

      Delete
  14. Kalau ada yg bercerita tentang sesuatu topik yg sy x minat, hanya mampu dengar+senyum+angguk2 kepala. Dan berdoa dalam hati agar ada someone yg panggil sy 😂

    ReplyDelete
  15. Mek pernah dpt title sombong bile mek bad mood 😂 Kalau tak bad mood, uihhhh mek ni dikategorikan pemula bicara 💪🏻

    Iphone red tu nakkkk ! Tp mampu beli cover wrna merah je la 😭

    Mek bercuti bukit ke pntai ke semua suka. Asalkan namenya holiday ❤️

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mek mesti peramah orangnya kan. Senang tegur stranger ye :)

      Hehe. Me too! Nak jugak iPhone red tu!! Tapi alahai, mahal!! 😭

      Yes. Holiday bersama yang tersayang ❤️

      Delete
  16. Betul.. appreciate what we are.. sbb kita aje yg boleh hargai diri kita. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju dengan Nurrul :) Kita mesti hargai diri kita dulu sebelum hargai orang lain :)

      Delete
  17. Waaahhhhh.... "Setakat ini, album lengkap yang aku beli hanya album Big Bang - MADE " ... sy x pernah beli album BIGBANG walaupun sy minat sgat2 BIGBANG!! kat mana nak dapat album dia nie?

    ReplyDelete

Dear all ~ Thank you for reading. Feel free to leave your comments here. Happy to hear your thoughts 。^‿^。

instalife